Hva skjer med Google?

Den siste tiden har giganten Google opplevd en masse pessimisme rundt seg selv. Hvordan ser fremtiden ut for denne merkevaren vi bruker hver eneste dag?

Vi kjenner naturligvis Google best som en søkemotor. 88 prosent av verdens internettsøk går via Google. Google har blitt en så stor del av livene våre at i stedet for å søke noe opp på nettet så googler vi det.

Store reklameinntekter

Hovedinntektene til Google kommer fra reklame. Vi hører mye om innovative Google, og deres eksperimenter med selvkjørende biler, Google Glass*, droner og andre ting som får Google til å virke som et selskap fra fremtiden. Likevel er det altså reklame som er hovedgeskjeften deres. Billige annonseplasser i voldsomme volum.

Dette har gått overveldende bra så langt. 91 prosent av Googles inntekter kommer fra reklame.

Trøbbel i vente

Men Google har utfordringer i vente. Inntektene fra annonser på nett synker. På søk blir de utfordret av stadig flere. Amazon og Facebook stjeler nisjer som produkt- og personsøk, Pinterest gjør det samme for bildesøk, Yahoo! og kinesiske Baidu drar sakte men sikkert innpå i generelle søk, og Twitter opplever over 1.5 milliarder søk daglig.

I tillegg er det fare for at Apple ikke signerer ny avtale med Google for søkemotor i nettleseren Safari. Det vil i så fall bety et potensielt fall i inntekt fra søk på mobil på 60 prosent, ifølge analytikere i Citigroup. Rundt 24 prosent av totale søk på Google ble foretatt fra mobiltelefoner i fjor.

Hvem ser annonser på nett?

«Nyheten» om at over halvparten av annonser på nett aldri blir sett, som Google selv rapporterte i desember i fjor, og som vi har skrevet om før (les artikkelen her), kan også bidra til at annonsører mister tillit til denne typen reklame.

De må også håndtere stadig flere krav om regelendringer som har til hensikt å redusere innflytelsen Google har på vår nettbruk, spesielt i Europa der den såkalte retten til å bli glemt har blitt heftig debattert.

Er Google det nye Microsoft?

Samlet synes dette å vise at Googles fremtid ser usikker ut. Noen sammenligner giganten med en annen storhet, nemlig Microsoft, som var i en lignende posisjon på begynnelsen av 2000-tallet.

Microsoft var på den tiden et voldsomt lønnsomt selskap som hadde problemer med å skape nye elementer rundt kjerneproduktet, akkurat slik Google fremstår i dag. Blant Microsofts problemer var et enormt antall ansatte og vellykkede produkter som ingen våget å forandre på. Microsoft-produkter som Windows og Office-linjen dominerte markedet. Så kom andre aktører, blant dem Google, og rørte i gryta. Innovative, Internett-baserte produkter kjørte over Microsofts stagnerende produktutvalg. Nå skjer det samme med Google. Skiftet mot mobil, apper og sosiale medier har bydd på problemer. De har ikke klart å følge med.

Så hva skjer med Google?

Analytikere i forskningsfirmaet Bernstein mener imidlertid at pessimistene ikke tar med i betraktningen veksten i Googles kjerneprodukt, nemlig søk. De mener også at selv om Apple kansellerer avtalen med Google og begynner å bruke enten Bing eller Yahoo! som søkemotor i Safari, slik Mozilla nylig gjorde med sin Firefox-nettleser, er det sannsynlig at brukerne selv vil bytte tilbake til Google. Det er akkurat det som ser ut til å ha skjedd i tilfellet Firefox.
I målinger av betalte søkeklikk toppet Yahoo.coms del av Firefox seg på 43 prosent i desember, men falt tilbake til 36 prosent etterhvert som brukere manuelt byttet tilbake til Google. Og siden Google ikke lenger har noen avtale med Mozilla beholder de all inntekten selv. Dette kan gi Apple noe å tenke på, for de ønsker garantert ikke å gå glipp av store annonseinntekter.

Bernstein anslår at veksten i søke-markedsføring vil fortsette å vokse med rundt 7,5 prosent årlig de neste årene, mens global markedsføring vil vokse med rundt 5 prosent årlig. Søkemotorer vil fortsette å utvikle seg, og Google er i forkant på dette området.

Det er også verdt å nevne at den «tidligere» storheten Microsoft fremdeles er ett av verdens tre mest verdifulle teknologiselskaper, bak Apple og nettopp Google. De dystre spådommene tar kanskje ikke hensyn til hva Google kan komme til å finne på i fremtiden. Spørsmålet «hva skjer med Google?» har sannsynligvis ikke noe entydig svar.

Sterk merkevare

Det blir spennende å følge med Google fremover. De har en voldsom styrke i sin merkevare. De anses som en ekspert på det de driver med. De har en kultur for innovasjon og stadige fremskritt som vil hjelpe dem om situasjonen plutselig blir verre. Er produktet og tjenestene dine gode nok, vil folk velge deg selv om de får tilbud om noe annet, slik Google-brukere gjorde da de byttet søkemotor i Firefox.

*Google har stoppet salget av Google Glass til utviklere. Den nåværende utgaven av Google Glass er ikke lenger under produksjon. Google sier de satser på en fremtidig versjon av Google Glass, og teamet som er på oppgaven har flyttet ut av Google X-divisjonen og jobber nå under Nest, hjemmeautomasjons-firmaet Google kjøpte for et år siden.