Merkevarebygging

Vi sier på forsiden vår at vi hjelper bedrifter med langsiktig merkevarebygging. Det er egentlig litt unødvendig, for all merkevarebygging er langsiktig.


Når vi likevel har skrevet det på den måten er det med en baktanke. Noen er flinke til å drive merkevarebygging, mens andre ikke helt har forstått det. Kommunikasjon, både intern og ekstern, med bedriften som avsender må være i tråd med den profilen bedriften har valgt. En merkevarestrategi må ligge i bunn. Det er dette noen bedrifter har problemer med.

Merkevareforvirring

Når en bedrift eller organisasjon mangler en stødig merkevarestrategi å lene seg på, blir kommunikasjonen ofte forvirrende. En rekke ulike budskap blir sendt ut fra ulike avdelinger, fra de ansatte og ut i media. Uten et grundig forarbeid i form av en strategi skjer det ofte at enkeltpersoner og avdelinger tolker bedriftens merkevare ulikt. Det resulterer ofte i mange stemmer som roper i kor, men som roper forskjellige ting. Dette skaper forvirring, og forvirring er en merkevares verste fiende.

Innsikt

Det er dette vi mener når vi sier at kreativitet må bygge på grundig innsikt. Selv om du lager verdens morsomste merkevarefilm, verdens stiligste annonser og gir ut verdens mest intrikate klippede visittkort, spiller ikke det noen rolle om alt dette sender ut forskjellige, og i verste fall motstridende, budskap. Hvordan skal folk vite hva bedriften din står for når du forvirrer dem med forskjellige uttrykk?

Ikke bare form og farge

Det er ikke bare logoen din og fargene folk kjenner igjen heller. Måten du sier ting på, hvordan du skriver ting, måten du plasserer bilder i en tekst på; alt dette og mye mer er med på å skape bildet av merkevaren din i folks hode. Det er utallige små ting som ikke ser ut til å bety noe, men som skaper en helhet.

Hvem er du?

Løsningen på alle disse problemene er å vite hvem du er. Så lenge du vet det, er det enkelt å kommunisere det. Det er dette som er langsiktig merkevarebygging: et relevant, langvarig, enhetlig uttrykk fra en bedrift som vet hvem den er. Å vite hvem man er kan derimot være en utfordring. En utfordring det er viktig å ta.