Om øyenstikkere og verdien av et godt navn

Det er ikke til å komme unna at noen av oss var ganske redde for øyenstikkere da vi var små. Det er en naturlig reaksjon på store, raske flygende beist som vil stikke ut øynene på oss. Vi har stilt spørsmålstegn ved navneprosessen hos de ansvarlige for dette.

En øyenstikker var et fryktinngytende syn da vi var små. Noen av oss lukker fremdeles øynene instinktivt om en av dem kommer for nær. De er naturligvis helt ufarlige for mennesker (de kan ikke stikke i det hele tatt), men med et slikt navn er det ikke annet å vente.

Hvem var den første som kom på øyenstikker? Hvem var den ansvarlige?

Uansett hva som hendte, har dette stakkars insektet for alltid blitt merket som et øye-fiendtlig monster som for alt i verden må unngås.

Noen øyenstikker-inspirerte tips til din neste navneprosess:

-Ikke lyv. Det er enten lett gjennomskuelig, eller du skaper en forventning du ikke kan leve opp til.
-Bruk god tid. Det første navnet du kommer på er sjelden det beste.
-Få input av andre. Slik unngår du å bruke et navn du mener passer perfekt, men som ingen andre assosierer med det samme.
-Skaff deg mye kunnskap om målgruppene dine. Hvem er de viktigste menneskene du snakker til, og hva er viktig for dem? Vil navnet resonnere med dem eller skyve dem unna?
-I våre dager må man også tenke på om domenet er ledig. Øyenstikker.no er for eksempel ledig. Dette er imidlertid ikke så viktig som man kanskje tror. Skal man gi navn til en nettbutikk er det selvsagt viktig, men som underleverandør i B2B-markedet er det ikke like viktig.

Siste tips: tenk litt på øyenstikkeren neste gang du skal gi navn til noe.

Sjøpanda i sitt naturlige element. Sjøpanda i sitt naturlige element.

Bilde øverst på siden: Ufarlig Vingedyr.