Verdier – hvorfor trenger man dem?

Gode verdier kan lede en bedrift i riktig retning. Dessverre blir de ofte oversett eller behandlet som noe vagt som man egentlig ikke trenger. I stedet bør verdiene danne en viktig del av identiteten til bedriftene og skape en rettesnor for produktutvikling, rekruttering, markedsføring og alt som foregår i en bedrift eller organisasjon.

 
 

Verdier definerer hvem du er

Verdier kan løfte en organisasjon, sikre at de ansatte går i samme retning, og skille en merkevare fra sine konkurrenter. Verdiene er spesielt viktige i oppstartsfasen av en bedrift, og når den vokser. I starten skal den definere hva de involverte tror på og hvem de vil være. I fortsettelsen skal verdiene lede bedriften gjennom viktige avgjørelser:

Hvem skal vi ansette?

Hvilke produkter skal vi satse på?

Hvordan skal lokalene våre se ut?

Hvordan behandler vi kunder og samarbeidspartnere?

 

Det er lett å kopiere produkter, men vanskelig å kopiere en bedriftskultur. Verdier skal være med å forme bedriftskulturen slik at bedriften utvikler seg i en bestemt retning.

 

Hva er i grunnen verdier?

Hos vanlige folk blir ofte verdiene definert i oppveksten. Man lærer av sine foreldre, fra skoler, og fra miljøer man befinner seg i. Man tilpasser seg og etter hvert ser man konturene av noe man tror på. Verdier varer ofte livet ut og man leverer det videre til neste generasjoner.  

For bedrifter fungerer det mye på samme måte. Der må være noe som gir føringer, gjerne noen rollemodeller, og et miljø som dyrker de samme verdiene. I etablerte bedrifter finner man ofte verdiene i bedriften og må bygge videre på dem, mens i nye bedrifter har man mulighet til å skape verdier som igjen skal gi føringer for hvordan man opererer og hvem man ansetter. Verdiarbeid er ofte mer komplekst i større bedrifter da det er flere mennesker som har sine egne tanker om hva bedriften står for og ikke minst fordi det er vanskeligere å skape nærhet til og engasjement rundt verdiene.

 

Vi har laget en kort liste over ting å tenke på i verdiarbeidet:

  • Unngå verdier som alle andre har. Om du likevel ender opp på de «kjente» verdiene så er det viktig å definere de slik at de er unike for din bedrift. Det skal tross alt være grunnlaget for en unik kultur som skiller seg ut fra kulturen i andre konkurrende selskaper. Bruk verdier som inspirerer. Dette vil gi drahjelp.

  • Alle må delta i verdiarbeidet. Verdier skal lede alle i samme retning, da kan ikke noen holdes utenfor.

  • Verdiene må etterleves av alle. Om en leder begynner å oppføre seg i strid med en av verdiene, kommer de ansatte snart til å ta etter.

  • Bruk verdiene aktivt. Står du eller bedriften overfor en vanskelig avgjørelse? Se til verdiene. De skal fungere som en rettesnor.

En bedrift er en gruppe mennesker, og vil dra fordel av tydelige verdier som skiller dem fra andre grupper mennesker. Så lenge verdiene er levende, blir fulgt opp og inspirerer, kan de hjelpe til med å gjøre bedriften til en sterk merkevare.

 
Forrige
Forrige

Når idéer går på jobb