Du er der for barnet. Vi er her for deg.


Fosterhjemskampanje

Et fosterhjem handler først og fremst om barnet. Men familiene trenger også støtte. CRUX hjem skal skape et nettverk av fagfolk og fosterhjemsfamilier som samarbeider og hjelper hverandre med å oppdra fosterbarn. Vi laget kampanjen med dette som utgangspunkt.

Utfordring

Det har aldri vært flere fosterhjem i Norge, men veksten blant barn som trenger et fosterhjem, øker raskere enn tilgjengelige familier. Crux fosterhjemsavdelinger arrangerer jevnlig fosterhjemskurs for passende personer som ønsker å finne ut mer om dette arbeidet. Det er vanskelig å finne interesserte personer som ønsker å drive med fosterhjemsarbeid. Vår utfordring var å treffe disse relevante målgruppene med budskap om å melde seg på kurs. Målsettingen var å rekruttere flere fosterhjem til CRUX.

Løsning

Manglende oppfølging gjør at fosterforeldre gir opp, og at andre kvier seg for å bli det. Oppgaven er egentlig for stor for én person eller én familie. Derfor blir evnen til å faktisk skape et samarbeid og fellesskap rundt familien helt avgjørende. Ved å innhente strategisk innsikt avklarte vi visse kjernepunkter for hvordan man best kunne skape gode fosterhjem. Konseptet vårt endte opp med et strategisk utgangspunkt som vi definerte som “Vi gir alt for barna”. Dette budskapet kan hvilken som helst annen fosterhjemsaktør bruke, det er “standardbudskapet” i denne typen kommunikasjon. Vi brukte dette utgangspunktet på vårt vis ved å spille på fellesskapet og hvordan Crux samarbeider for å hjelpe fosterbarn og hverandre med å oppdra barna, og utformet emosjonell kommunikasjon for forskjellige kanaler og tilpasset ønskede målgrupper.