Over 100 år i business. Hva blir det neste?


Strategi- og verdikonsept

Peder Smedvigs visjon er fremdeles Smedvigs ledestjerne. Det handler ikke om enkelte industrier eller bransjer, men om muligheten for å bygge noe verdifullt som varer. Smedvig ønsker å skrive nye kapitler i historien, og å sette sitt preg på utviklingen i samfunnet.

Verdibygging gjennom innsikt

Etter over 100 år i drift har Smedvig konsernet rukket å være innom mange bransjer. Fra 1915 bygde de opp store verdier fra shipping, hermetikk, olje, eiendom, stål og andre bransjer. Etter å ha solgt seg ut fra både shipping og rigg på slutten av 1990 og 2000 tallet ble Smedvig Family Office stiftet og forvaltningen fortsetter i dette selskapet. Frem mot 2020 var Smedvig navnet ikke lenger assosiert med shipping som var den opprinnelige geskjeften. De var vanskelig å se hva selskapet gjorde bra og hva som var hovedfokus og de ansatte hadde problemer med å definere kulturen de var en del av.

Hvordan finner, forvalter og foredler Smedvig de mulighetene som gjør at de kan bygge verdier som varer? Ved å først finne de riktige menneskene! Smedvig ser etter mennesker som deler deres verdier og forretningsfilosofi. Mennesker som viser entreprenørskap, utholdenhet og tillit, og som lar seg inspirere av å utforske nye prosjekter. Mennesker som kan navigere mellom de endeløse mulighetene der ute, for å finne, forvalte og foredle de idéene som gjør at Smedvig kan bygge for fremtiden.

De neste 100 årene

Sammen med eier, styret og ledelse tok Skarpsinn tak i det som var bygget opp siden 1915 for å redefinere verdien. Etter en lang prosess med intervjuer av ansatte, spørreundersøkelser, workshops med ledelse og eiere, samt gjennomgang av litteratur fra 1915 kom vi frem til et verdisett som lå gjemt i historien. Disse verdiene hadde skapt suksess i mange år. Basert på grundig innsiktsarbeid og med god input fra ansatte, eiere og ledelse, redefinerte vi verdiene slik at Smedvig skal kunne lykkes også de neste 100 årene.