Produktkonsept som revolusjonerer fiskeri- og oppdrettsnæringen
Produktkonsept
Banebrytende ensileringssystem
Med et mål om å revolusjonere måten vi skaper gjenbruk av fiskeavfall gikk Ydra og Skarpsinn i gang med utvikling av et helt nytt konsept. Ydra hadde allerede på plass solide pumper og kvern og jobbet aktivt med utvikling av tank og tilhørende produkter for å lage et kvalitetsprodukt for ensilering for fiskeri- og oppdrettsnæringen.
Innsikt
Ydra har en produktfilosofi som går ut på å utvikle solide produkter med et varig fokus. Produktene skal i stor grad være utviklet og satt sammen i Norge med fokus på havrommet.
I tillegg skal Ydra alltid ha muligheter til å strekke seg lenger med systemutvikling og bruk av teknologi. Som betyr at man i fremtiden kan styre operasjonene trådløst, få real-time data gjennom sensorer, forbedre strømning gjennom strømningsanalyser (CFD), samt bruk at teknologi som skaper energieffektivisering.
Innsiktsfasen ga oss også god innsikt i behovene til noen av verdens største oppdrettsselskaper som Mowi, Lerøy, SalMar og andre. Innovasjon og bærekraft står øverst på agendaen til bransjen i tillegg til mer spesifikke ting som å bedre kverning og redusere tiden det tar å gå fra død fisk til ensilasje som igjen blir brukt til bi-produkter.
Konsept
Skarpsinn har utviklet en strategisk grunnmur og eget navn på systemet som er perfekt tilpasset fiskeri- og oppdrettsnæringen. Navnet Blaastrom gir assosiasjon til noe solid og røft, samtidig som det er en tydelig link til havrommet. Konseptet inneholder en serie med produkter som skal være med å bedre ensileringen i fremtiden. For å markedsføre konseptet er det laget produktark, brosjyre, konseptfilm, animasjon og annet som har blitt kjørt ut i media og direkte til potensielle brukere av konseptet.
Resultat
Blaastrom har på kort tid blitt en suksess. Fra lanseringen i 2021 og frem til 2024 er salg av Blaastrom-systemet kommet opp i over 20% av omsetningen til Ydra. Det utvikles stadig nye produkter i serien og det forventes at veksten vil fortsette i de kommende årene.
Fordeler med en god navnearkitektur
Utvikle navn som kan spesialtilpasset til ulike markedssegmenter (for eksempel oppdrettsnæring eller oljeindustrien).
Utvikle navn som kan styrke hovedmerket (for eksempel innen teknologi eller bærekraft).
Enklere navngivning av produkter i fremtiden - mer kraft fra begynnelse.
Skape sterkere gjennomslag i markedet og mer interesse rundt selskapet med gjennomtenkte produktkonsepter og kontinuerlig nyutvikling.