Produktkonsept som revolusjonerer fiskeri- og oppdrettsnæringen

Produktkonsept

Banebrytende ensileringssystem

Med et mål om å revolusjonere måten vi skaper gjenbruk av fiskeavfall gikk Ydra og Skarpsinn i gang med utvikling av et helt nytt konsept. Ydra hadde allerede på plass solide pumper og kvern og jobbet aktivt med utvikling av tank og tilhørende produkter for å lage et kvalitetsprodukt for ensilering for fiskeri- og oppdrettsnæringen.

Innsikt

Ydra har en produktfilosofi som går ut på å utvikle solide produkter med et varig fokus. Produktene skal i stor grad være utviklet og satt sammen i Norge med fokus på havrommet.


I tillegg skal Ydra alltid ha muligheter til å strekke seg lenger med systemutvikling og bruk av teknologi. Som betyr at man i fremtiden kan styre operasjonene trådløst, få real-time data gjennom sensorer, forbedre strømning gjennom strømningsanalyser (CFD), samt bruk at teknologi som skaper energieffektivisering.

Innsiktsfasen ga oss også god innsikt i behovene til noen av verdens største oppdrettsselskaper som Mowi, Lerøy, SalMar og andre. Innovasjon og bærekraft står øverst på agendaen til bransjen i tillegg til mer spesifikke ting som å bedre kverning og redusere tiden det tar å gå fra død fisk til ensilasje som igjen blir brukt til bi-produkter.

Konsept
Skarpsinn har utviklet en strategisk grunnmur og eget navn på systemet som er perfekt tilpasset fiskeri- og oppdrettsnæringen. Navnet Blaastrom gir assosiasjon til noe solid og røft, samtidig som det er en tydelig link til havrommet. Konseptet inneholder en serie med produkter som skal være med å bedre ensileringen i fremtiden. For å markedsføre konseptet er det laget produktark, brosjyre, konseptfilm, animasjon og annet som har blitt kjørt ut i media og direkte til potensielle brukere av konseptet.

Resultat
Blaastrom har på kort tid blitt en suksess. Fra lanseringen i 2021 og frem til 2024 er salg av Blaastrom-systemet kommet opp i over 20% av omsetningen til Ydra. Det utvikles stadig nye produkter i serien og det forventes at veksten vil fortsette i de kommende årene. 

Fordeler med en god navnearkitektur

  • Utvikle navn som kan spesialtilpasset til ulike markedssegmenter (for eksempel oppdrettsnæring eller oljeindustrien).

  • Utvikle navn som kan styrke hovedmerket (for eksempel innen teknologi eller bærekraft).

  • Enklere navngivning av produkter i fremtiden - mer kraft fra begynnelse.

  • Skape sterkere gjennomslag i markedet og mer interesse rundt selskapet med gjennomtenkte produktkonsepter og kontinuerlig nyutvikling.

Besøk Ydra